Rust in de Klas… klinkt heerlijk… toch?!
Zowel kinderen als leerkrachten hebben momenten van rust nodig tijdens een schooldag. Momenten waarop ze kunnen ontspannen en de leerstof of gegeven les kunnen ‘verteren’. Even niet ‘DOEN’ maar ‘ZIJN’.
Op school leren kinderen ontzettend veel. Ze leren rekenen, lezen, spelling, omgaan met elkaar en nog veel meer… Veel van wat ze leren heeft te maken met de wereld buiten henzelf. Een wereld vol prikkels en verwachtingen, zowel van de leerkracht als van ouders. Die buitenwereld trekt voortdurend de aandacht. Volle interactieve lessen, klasgenoten, digibord en bijvoorbeeld klasse ipads zorgen voor een continue stroom aan prikkels van buitenaf.
Maar hoe zit het dan met de binnenwereld van kind en leerkracht? Wanneer krijgt die aandacht? Wanneer is er RUST om al de opgedane prikkels te verwerken?
Of om de signalen die het lichaam geeft van spanning, onrust, stress of een te vol hoofd te herkennen en daarnaar te handelen?
Hoog tijd om terug te keren naar de basis en kinderen tools aan te leren waarmee ze leren zorgen voor zichzelf en voor hun binnenwereld. Tools waarbij ze leren hoe ze kunnen omgaan met verschillende emoties en met signalen van onrust en spanning, in de wetenschap dat die bij het leven horen. Tools om te leren hoe ze ontspanning kunnen vinden in een wereld vol drukte.
Op deze manier groeien kinderen op met vertrouwen in zichzelf, omdat ze weten hoe ze zichzelf kunnen helpen als het moeilijk wordt.
Vanuit deze stabiele basis kunnen ze zich dan op een gezonde manier met anderen verbinden.
Trainer: Margo Heijkant